7. јун. 2023

УСПЕШНО ЗАВРШЕНO СТРУЧНO САВЕТОВАЊЕ ПРОСВЕТНИХ САВЕТНИКА ИЗ ШКОЛСКИХ УПРАВА НА ТЕМУ ОСИГУРАЊЕ КВАЛИТЕТА МЕТОДОЛОГИЈЕ СПОЉАШЊЕГ ВРЕДНОВАЊА ПРЕДШКОЛСКИХ УСТАНОВА

У периоду фебруар – март 2023. године одржана су 3 Стручна саветовања просветних саветника на тему Осигурање квалитета методологије спољашњег вредновања предшколских установа.

Имајући у виду чињенице да су од 1. септембра 2022. године све ПУ у обавези да примењују нову програмску концепцију, као и то да је ревидиран Оквир квалитета који је донет 2018. године (иде у сусрет захтевима нове програмске концепције) и до сада се није примењивао, саветовања су била прилика да просветни саветници размене своја професионална искуства и увиде на ову тему а све у сусрет следећем циклусу спољашњег вредновања рада ПУ које би требало да отпочне од радне 2023/24. године. Саветовања су реализована у Новом Саду (просветни саветници из ШУ: Нови Сад, Београд, Сомбор и Зрењанин), Нишу (просветни саветници из ШУ: Ниш, Крагујевац, Лесковац, Крушевац, Зајечар и Јагодина,  и Чачку (просветни саветници из ШУ: Чачак, Ваљево, Пожаревац, Краљево, Ужице, Косовска Митровица и Нови Пазар) и на њима је узело учешће 79 просветних саветника из свих школских управа.

Првог дана саветовања, просветни саветници су се кроз представљање образаца за опсервацију активности у вртићу и пакета додатних инструмената и помоћних материјала, креираним у оквиру Пројекта (у складу са Правилником о стандардима квалитета рада установе) припремили за посету вртићу.  Такође су направили  и план активности са поделом задужења у циљу давања повратне информације руководиоцу вртића из улоге „критичког пријатеља“ који ће објективно сагледати квалитет рада вртића. Део припреме је обухватао и упознавање са специфичностима вртића који ће да посете као и истраживачко читање 4 приручника/водича креирана као подршка практичарима у квалитетној примени нове програмске концепције: Приручник за документовање, Водич за уређење простора у дечјем вртићу, Водич за развијање теме/пројекта са децом, Стратегија заједничког развијања програма у складу са специфичностима појединих узраста деце. 

Другог дана саветовања реализоване су целодневне посете изабраним вртићима у ПУ у којем су просветни саветници подељени у 4 групе (од по 7 – 8 саветника) имали прилике да примене ревидирани Оквир квалитета и да као „критички пријатељи“ остваре увид у квалитета рада вртића у две области квалитета: Васпитно-образовни рад и Подршка деци у породици. Том приликом су просветни саветници у паровима улазили у по 2 групе деце различитог узраста у којима су пратили остваривање програма васпитно-образовног рада, односно рад васпитача у групи и дали им кратку повратну информацију.  Након тога су обилазили заједничке просторе вртића (спољашње и унутрашње), анализирали педагошку документацију (Тематски/пројектни портфолио и Дечји портфолио), обавили интервјуе са стручним сарадницима и руководиоцима, васпитачима и родитељима, поделили им анкете. Пре одласка, представницима вртића су давали повратну информацију о квалитету рада вртића  за две области.

Током 3 саветовања просветни саветници су посетили и из угла „критичког пријатеља“ сагледали рад следећих вртића: Нови Сад – ПУ „Наша радост“, вртићи: Крцко Орашчић, Вилењак, Цврчак и мрав, Златокоса, Ниш – ПУ „Пчелица“: Цврчак, Плави чуперак, Бродић, Петар Пан и Чачак –  ПУ „Радост“: Бамби, Радост, Мајски цвет, Бошко Буха.

Трећег дана саветовања просветни саветници су радили на усаглашавању процена на нивоу стандaрда и показатеља у две области квалитета рада, анализи резултата анкета и интервјуа, триангулацији доказа о квалитету на нивоу области и изради Нацрта извештаја о вредновању квалитета рада за сваки вртић.

Након финализовања извештаја, по повратку у школске управе, руководиоци школских управа су послали Извештаје свим посећеним вртићима, писане из улоге „критичког пријатеља“ који обезбеђује други поглед на рад установе, а који практичарима може бити користан у објективнијем сагледавању квалитета рада у њиховом вртићу.

Сви учесници саветовања су изразили задовољство након тродневног рада током којег су све време имали подршку 4 менторке/водитељке за примену ОП (искусне стручне сараднице). Осим тога, просветни саветници из свих школских управа су уз директоре ПУ и директоре ОШ – председнике општинских актива учествовали и на дводневним саветовањима „Организација и управљање установом“ на којима су теме биле област квалитета Управљање и организација и транзиција деце из вртића у основну школу.

Имајући у виду да је имплементација нове програмске концепције комплексан, захтеван и дуготрајан процес у којем је потребна даља подршка практичарима у предшколским установама и након завршетка Пројекта, као веома значајна подршка препознаје се стручна и саветодавна подршка коју им могу пружити просветни саветници.

Остале фотографије можете погледати овде.