4. јул. 2023
ОБУКУ КВАЛИТЕТНО ВАСПИТАЊЕ И ОБРАЗОВАЊЕ ЗА СВУ ДЕЦУ ПОХАЂАЛИ ТИМОВИ ЗА ИНКЛУЗИВНО ОБРАЗОВАЊЕ 155 ЈАВНИХ ПУ
У оквиру компоненте 2 пројекта „Инклузивно предшколско васпитање и образовање“ кроз различите активности пружа се подршка унапређивању инклузивног приступа у развијању реалног програма.
Као један од видова подршке за 809 учесника из 155 јавних ПУ (чланова тимова за инклузивно образовање, стручних сарадника и директора ПУ) у периоду мај – јун 2023. године реализована је обука Квалитетно васпитање и образовање за сву децу.
Обука представља скраћену и адаптирану верзију јединственог дизајна Модули за обуку наставника из области инклузивног образовања (УНИЦЕФ 2015). Ауторка програма је Judith Hollenweger. Адаптацију сценарија за обуку у Србији извршили су Гордана Ђигић и Оља Јовановић. За потребе реализације обуке у оквиру пројекта Инклузивно предшколско васпитање и образовање, а након њене пилот реализације за групу полазника из свих струковних удружења, обуку су са Основама програма ускладиле Гордана Ђорђевић и Јасмина Вулетић.
Ова обука има за циљ да учесницима помогне да систематизују своја досадашња искуства и знања о инклузивном образовању у концептуалну мапу која ће представљати оквир за даљи развој и унапређивање квалитетне инклузивне васпитно – образовне праксе, како у сопственом раду, тако и кроз размену са васпитачима из предшколских установа са којима су заједно у пројекту, али и другим предшколским установама.
Очекује се да ће после дводневне обуке учесници бити у стању да:
– систематски планирају и унапређују квалитетно образовање за сву децу у својим установама, ослањајући се на релевантне концепте, принципе и теоријске моделе, и
– учествују у праћењу, вредновању и давању квалитетних смерница за решавање практичних проблема и унапређивање праксе васпитача у установама у којима раде, заснованих на релевантним концептима, принципима и теоријским моделима.
Обука је конципирана тако да води учеснике кроз теме:
– Грађење заједничког разумевања: основни концепти и принципи инклузивног образовања;
– Различита окружења носе различите потенцијале / баријере за развој и учење
– Образовне политике као оквир за деловање практичара;
– Компетенције и уверења васпитача као значајан фактор развоја инклузивног образовања;
– Учење подразумева учешће у заједници учења;
– Како и где деца уче је једнако важно као и шта уче;
– Учење у перспективи целоживотног учења;
Ово захтева да учесници обуке буду упознати са:
1) основним принципима и претпоставкама на којима се заснива инклузивно образовање, односно образовање које укључује и омогућава добробит, укљученост и учење свој деци;
2) значајем учешћа, ограничењима учешћа и планирањем измена које ће омогућити учешће детета у процесу васпитања и образовања;
3) правном регулативом на међународном и националном нивоу као основом за деловање практичара;
4) профилом васпитача компетентног за инклузивно васпитање и образовање;
5) ситуационим приступом васпитно образовном процесу тј. начинима на које понашање васпитача утиче на понашање деце и са планирањем и креирањем подстицајног окружења за сву децу.
Група од 58 водитеља обука одабраних међу заинтересованим водитељима обука/менторима за Основе програма ПВО обучена је током две обуке за водитеље обука (ТоТ) одржане у Београду у периоду 27. – 28. април и 08. – 09. мај 2023. године. У периоду од 22. маја до 9. јуна, 809 чланова/ца Тимова за инклузивно образовање (ТИО) из 155 јавних предшколских установа учествовало је на 29 обука организованих широм Србије. Свака предшколска установа добила је број и структуру учесника на основу података о структури запослених и члановима ТИО, како би се обезбедило учешће различитих профила (руководство, стручни сарадници – психолози, педагози, логопеди, медицинске сестре, васпитачи, дефектолози, педагошки асистенти).
Осим обуке, унапређивање инклузивне праксе је подржано и кроз учешће свих јавних предшколских установа у реализацији модела хоризонталних размена практичара – Заједница професионалног учења. У ковиру реализације овог модела сви вртићи – језгра промене су анализирали своју инклузивну праксу на основу понуђених сценарија, а затим своје увиде делили са колегама из других ПУ и израђивали планове акција за унапређивање и мењање праксе.
Такође, у припреми су Приче о вртићима добре инклузвине праксе које припремају ПУ ’’ Ђурђевдан’’ Крагујевац, ПУ ’’ Нада Наумовић’’ Крагујевац, ПУ “Дечија радост” Ћуприја, ПУ ’’ Бамби’’ Кула, ПУ ’’ Наше дете’’ Шабац и ПУ ’’ Радост’’ Нови Бановци. Планирано је да Приче о вртићима добре инклузвине праксе буду, као ресурс за учење, доступне свим пракстичарима на платформи Пасош за учење.