6. новембар. 2023

ДРУГО СТРУЧНО САВЕТОВАЊЕ ДЕКАНА И ДИРЕКТОРА ФАКУЛТЕТА И ВИСОКИХ ШКОЛА КОЈЕ ОБРАЗУЈУ ВАСПИТАЧЕ ЗА РАД У ПРЕДШКОЛСКОЈ УСТАНОВИ

Друго Стручно саветовање декана и директора факултета и високих школа које образују васпитаче за рад у предшколској установи отворила је министарка просвете проф. др Славица Ђукић Дејановић 02.11.2023. године. Циљ овог Савеовања је представљање активности и резултата на унапређивању иницијалног образовања васпитача за рад у ПУ и сагледавање даљих праваца развоја.

Министарка је, на Другом стручном саветовању декана и директора факултета и високих школа које образују васпитаче у Врњачкој Бањи, подсетила да се нова програмска концепција „Године узлета“ од прошле школске године реализује у свим предшколским установама у Србији, и да је Министарство у циљу унапређивања иницијалног образовања васпитача, кроз Пројекат „Инклузивно предшколско васпитање и образовање“, иницирало и активности на унапређивању студијских програма.

„Ове активности спроводимо у сарадњи са представницима високошколских установа које образују васпитаче и предшколским установама у којима васпитачи остварују и даље развијају своје сложене професионалне улоге. Намера Министарства је да, путем пројекта „Инклузивно предшколско васпитање и образовање“, пружи техничку помоћ високошколским установама за евалуацију, реформу и хармонизацију програма образовања васпитача, у циљу усклађивања студијских програма са стандардима компетенција за професију васпитача и новом концепцијом предшколског васпитања и образовања“, рекла је министарка.

Стручно саветовање декана факултета и директора високих школа које образују васпитаче за рад у предшколској установи организује Пројекат „Инклузивно предшколско васпитање и образовање“, који Министарству просвете пружа подршку у имплементацији програмске концепција „Године узлета“ и унапређивању праведности, доступности и квалитета предшколског васптања.

Скупу су присуствовали директори, декани и професори висoкошколских установа које реализују студијске програме за иницијално образовање васпитача, представници Националног акредитационог тела и Комисија за акредитацију, представници националног просветног савета, синдиката, струковних удружења, као и студенти и васпитачи из предшколских установа.

Током дводневног Саветовања проф. др Живка Крњаја са Катедре за предшколску педагогију, Одељења за педагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду говорила је о промени односа теорије и праксе у иницијалном образовању васпитача и представила је финалне Препоруке: за прилагођавање студијског програма/предмета у складу са Стандардима компетенција за професију васпитача и његовог професионалног развоја и Основама програма предшколског васпитања и образовања, и за реализацију стручне праксе у вежбаоници, у сарадњи високошколске установе и предшколске установе.

проф. др Лидија Вујичић из Центра за истраживање дјетињства на Учитељском факултету Свеучилишта у Ријеци говорила је о Интеграцији теорије и праксе у иницијалном образовању васпитача на њиховом факултету и о активностима Центра за истраживање дјетињства. Имали смо прилике да чујемо како је изгледао процес трансформације праксе на ријечком Свеучилишту који је у фокусу имао компетентног васпитача.

проф. др Зорица Ковачевић са Факултета за образовање учитеља и васпитача Универзитета у Београду и асистент Ивана Димитријевић са Високе школе струковних студија за васпитаче и пословне информатичаре – Сирмијум у Сремској Митровици говориле су о Искуствима у пилотирању модела „ПРОТОТИП“ за реализацију студентске праксе у вежбаоници у сарадњи са предшколском установом. Такође, Вртић „Звездица“, ПУ Сремска Митровица и вртић „Мали принц” ПУ „Бошко Буха“, Палилула поделили су искуства практичара из предшколске установе у пилотирању модела „ПРОТОТИП“, а чули смо и искуства студената у пилотирању овог модела.

Имали смо прилику да чујемо да пилот модел „ПРОТОТИП“ има за циљ развијање приступа учењу кроз јединство теорије и праксе у иницијалном образовању васпитача и повезивање квалитета иницијалног образовања васпитача са развијањем квалитета праксе у дечјем вртићу, као и да се овај циљ може остваривати кроз реструктурирање постојећег начина реализације праксе студената у студијском програму и кроз заједничко деловање високошколских наставника, студената и практичара на започетим променама у пракси дечјег вртића у складу са важећом концепцијом Основа програма „Године узлета“.

У наставку Саветовања проф. др Александар Стојановића са Факултета за образовање учитеља и васпитача Универзитета у Београду водио је панел дискусију о могућностима, изазовима и решењима за примену препорука на високим школама и факултетима, а учесници панела су поред експерта са пројекта, били: проф. др Ирена Илић Голубовић sa Педагошкoг факултетa у Јагодини, Слободанка Радосављевић, председница Савеза удружења васпитача Србије, Светлана Радовић са Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Новом Саду, Бранко Бошковић из Националног тела за акредитацију и обезбеђење квалитета у високом образовању и студенткиња Анђела Милић са Факултета за образовање учитеља и васпитача Универзитета у Београду. Током панела  дискусије уочљива је била мотивисаност свих високошколских установа да и даље раде на унапређивању квалитета иницијалног образовања васпитача као и да су активности да се унапреди и осавремени иницијално образовање васпитача, које Министарство са једне стране и високошколске установе са друге стране реализују, синхронизоване и у синергији, вођене заједничким циљем, а то је компетентан васпитач за 21 век.

др Весна Цолић, професор струковних студијан Високој школи струковних студија за образовање васпитача Нови Сад дала је осврт на Стандарде за акредитацију студисјких програма у светлу садржаја анализе усклађености садржаја и исхода на кључним предметима студијских програма који образују васпитаче са Стандардима компетенција васпитача и најавила саветовања са члановима Комисија за акредитацијау кроз која би се дошло до предлога за ревизију Стандарда за акредитацију.

Утисак учесника Савтовања је да су кроз дискусије допринели трасирању даљег пута промене на којем се оснажује заједница 16 високих школа и факултета који образују васпитаче као снажан полигон за даље заједничко промишљање и управљање променама.

Министарство просвете у оквиру пројекта „Инклузивно предшколско васпитање и образовање“, уз финансијску подршку Светске банке, пружа подршку унапређивању иницијалног образовања васпитача у оквиру реформских процеса у систему предшколског васпитања и образовања који су иницирани доношењем Стандарда компетенција за професију васпитач и увођењем Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета“.

Фотографије можете погледати овде