23. јул. 2024

ОДРЖАНО 12 ДВОДНЕВНИХ СТРУЧНИХ СКУПОВА – САВЕТОВАЊА ЗА СВЕ СТРУЧНЕ САРАДНИКЕ ЈАВНИХ ПРЕДШКОЛСКИХ УСТАНОВА У СРБИЈИ

Програм подршке предшколским установама (ПУ) развијен у оквиру компоненте 2 пројекта Министарства просвете – „Инклузивно предшколско васпитање и образовање” је препознао, између осталих, улогу стручних сарадника као носилаца промене и важност да се они подрже и ојачају у тој улози.

У том циљу, Министарство је кроз Пројекат припремило, организовало и реализовало 12 дводневних регионалних стручних скупова са циљем подршке професионалном развоју стручних сарадника свих профила као рефлексивних практичара чија је улога вођење промене кроз развијање демократске, инклузивне и рефлексивне праксе.

На основу налаза мониторинга и евалуације у оквиру Програма подршке ПУ и досадашњих искустава стручних сарадника у примени Основа програма предшколског васпитања и образовања (ПВО) – Године узлета, активности на саветовању су фокусиране на оснаживање стручних сарадника за креирање циљане подршке практичарима из своје ПУ кроз  хоризонталне размене – учења између вртића у оквиру установе, али и између установа.

Дванаест дводневних скупова на којима је учешће узело око 380 стручних сарадника свих профила, (психолози, педагози, педагози за физичко, за музичко, за ликовно и логопеди), реализовано је у периоду април – мај 2024. године на 7 пунктова: по три групе у Београду и на Фрушкој гори, две групе у Крагујевцу и по једна у: Врању, Чачку, Нишу и Шапцу.

Током првог дана стручни сарадници, су на основу резултата мониторинга и улоге стручног сарадника у развојном планирању и праћењу праксе ПУ, препознавали изазове и у међусобној размени трагали за могућим решењима. То је укључивало и дефинисање предлога акције (краткорочни и дугорочни циљеви) као и  конкретну подршку практичарима, али и подршку учењу и развоју деце.

Током другог дана Саветовања, активности су се бавиле улогом стручних сарадника у развијању заједнице ПУ (фазе у процесу промене и интерно хоризонтално стручно усавршавање).

Завршна активност се односила на израду и презентовање Акционог план за сваку конкретну ПУ.

Саветовања су уз подршку компоненте 2 Пројекта и Уницефа развили и водили  парови искусних практичара из јавних ПУ који су били и водитељи обука за ОП и ментори ПУ: Јасмина Вулетић и Станиша Чабаркапа, Ана Којић и Александра Ружичић и Виолета Врцељ Одри и Снежана Булатовић.

Ова саветовања представљају наставак подршке стручним сарадницима која је реализована у периоду јун – новембар 2021. године и март – април 2022. године, када је 280 психолога и педагога из јавних ПУ похађало дводневну обуку – Стручни сарадници као носиоци промене (СНОП), која је на основу Решења које је донео министар просвете добила статус програма од јавног интереса.

Ову обуку која се заснива на теоријским полазиштима усклађеним са савременим схватањем природе промене праксе и са концепцијом Основа програма ПВО – Године узлета и представља значајан облик стручног усавршавања, развио је Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета Универзитета у Београду у оквиру компоненте 2 пројекта Инклузивно предшколско васпитање и образовање,

Оснаживање стручних сарадника за вођење промене се заснива на разумевању природе и процеса промене, кроз јачање компетенција за трансформацију културе установе у заједницу учења и кроз јачање капацитета за развијање квалитета праксе ПУ.

Фотографије можете погледати овде.