14. август. 2024
УСПЕШНО РЕАЛИЗОВАНО 10 ЈЕДНОДНЕВНИХ СКУПОВА ХОРИЗОНТАЛНЕ РАЗМЕНE ИЗМЕЂУ ПРАКТИЧАРА ИЗ ПРЕДШКОЛСКИХ УСТАНОВА И ОСНОВНИХ ШКОЛА
У складу са Стратегијом развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године и Акционим планом жељено стање у области предшколског васпитања и образовања (ПВО) подразумева даљи развој система ПВО у сусрет потребама деце и породице као подршке добробити и целовитом развоју деце предшколског узраста, а у складу са принципима ПВО (доступност, демократичност, отвореност, аутентичност, развојност) кроз, између осталог, и
остваривање благих прелаза, односно обезбеђивање континуитета искустава деце и породице у образовном контексту и развијање односа са другим деловима у систему образовања (школа), заједницом (институцијама културе, здравства, социјалне заштите), локалном самоуправом и широм друштвеном заједницом;
У оквиру компоненте 2 пројекта Министарства просвете “Инклузивно предшколско васпитање и образовање” од 2022. године, реализован је већи број активности које су имале за циљ јачање партнерства између два нивоа образовног система (предшколског и основношколског) и снажније повезивање кроз препознавање заједничких вредности у грађењу подршке деци и породици приликом преласка из вртића у школу (креирање обуке; онлајн обука за око 3.200 стручних сарадника и учитеља из основних школа (ОШ); 8 саветовања на којима је учествовало преко 400 директора ПУ и ОШ и просветних саветника из свих ШУ.
Као наставак ових активности, у циљу покретања дијалога о снагама и изазовима у грађењу партнерства између два нивоа образовног система као претпоставке остваривања континуитета подршке деци и породицама, у периоду април – мај 2024. године, реализовано је 10 једнодневних скупова хоризонталне размене – Саветовања “На заједничком путу учења” између практичара из предшколских установа (ПУ) и ОШ на којима је учешће узело преко 300 васпитача и учитеља.
Агенду саветовања су креирале проф. др Сања Благданић са Факултета за образовање учитеља и васпитача у Београду и Катарина Ђурић, стручни сарадник – психолог у ПУ “Чукарица” уз подршку компоненте 2 Пројекта и Уницефа.
Саветовање је имало 2 дела – представљање примера добре транзиционе праксе од стране практичара оба нивоа система и представљање искустава и увида из узајамних посета практичара вртићу и школи.
У оквиру оба дела, учесницима су представљена по 3 презентације које су припремили васпитачи/учитељи/стручни сарадници из вртића и/или школа, након којих је следила панел дискусија.
- Примери инспиративне транзиционе праксе су изабрани на основу критеријума:
- ● афирмативно приказују партнерство између ПУ и ОШ, са акцентом на активном повезивању и препознавању заједничких вредности у грађењу подршке деци и породици;
- ● подржавају континуитет у образовању и промовишу заједништво ОШ и ПУ као места истраживања и учења за децу предшколског и школског узраста;
- ● имају потенцијал за рефлексију и заједничко учење на хоризонталним разменама;
- ● језгровито, конкретно, животно представљају аутентична искуства инспиративне праксе.
Аутори свих презентација су практичари из области предшколског и основношколског образовања који имају искуство и примере инспиративне праксе у транзиционим активностима у својим установама; уједно су и модератори онлајн обуке “На заједничком путу учења”.
Учесници саветовања су су изразили задовољство због отварања дијалога између 2 нивоа система и жељу да се настави сарадња и размена у циљу грађења партнерства у остваривању континуитета подршке деци и породицама при прелазу на наредни ниво образовања, уз уважавање снага и потенцијала оба нивоа образовног система и уз уважавање промена покренутих на нивоу ПВО.
Фотографије можете погледати овде.