6. септембар. 2024
ПРОШИРЕЊЕ КАПАЦИТЕТА И ПОМОЋ ПРАКТИЧАРИМА
Локације за реновирање васпитних соба налазе се претежно у удаљеним, сеоским срединама, па се на овај начин врши унапређење и доступности и праведности предшколског васпитања и образовања. Пројекат „Инклузивно предшколско васпитање и образовање”, који спроводи Министарство просвете у циљу унапређeња квалитета и доступности система предшколског васпитања и образовања, наставља се и ове школске године.
У оквиру планираних активности адаптације нових простора и пренамене за васпитно-образовни рад с децом, у наредном периоду ће у 29 јединица локалне самоуправе бити реновиране 73 васпитне собе и 60 пратећих тоалета, најављују носиоци пројекта.
„Локације за реновирање васпитних соба налазе се претежно у удаљеним, сеоским срединама, па се на овај начин врши унапређење и доступности и праведности предшколског васпитања и образовања. Узимајући у обзир да је од 2021. Године до сада путем пренамене, реновирања и опремања просторија обезбеђено више од 300 васпитних соба, адаптацијом и реновирањем додатних соба до 30. новембра 2024. биће реновирано укупно 400 соба, чиме ће капацитети система за предшколско васпитање и образовање бити повећани за више од 8000 нових места”, кажу надлежни за Пројекат „Инклузивно предшколско васпитање и образовање”.
Лето је за њих било радно. Средином јуна је у Мерошини отворен новоизграђени вртић у оквиру Предшколске установе „Полетарац”, који се простире на површини од око 640 квадратних метара и у чију изградњу је уложено више од 53 милиона динара. Изградњом овог објекта обезбеђено је 80 нових места за малишане, који ће бити подељени у четири групе. Изградњом овог објекта настављамо са спровођењем наше образовне политике која има за циљ повећање обухвата деце системом предшколског васпитања и образовања. Министарство просвете даје подршку родитељима, локалној самоуправи, као и нашим најмлађим суграђанима, јер улагањему њихово образовање стварамо основ за здраво и срећно детињство, а самим тим и успешну будућност – изјавио је државни секретар у Министарству просвете Зоран Касаловић, приликом отварања вртића. У наредном периоду очекује се завршетак изградње и опремања још 12 вртића, у Пријепољу, Новом Пазару, Крагујевцу, Чачку, Аранђеловацу, Александровцу, Алибунару, Пећинцима, Лесковцу, Петровцу на Млави, Ћићевцу и Прокупљу.
Осим ширења капацитета предшколских установа, у оквиру Пројеката посебна пажња посвећује се унапређењу квалитета система предшколског васпитања и образовања, па је током лета спроведено више активности управо с овим циљем.
Министарство је у претходном периоду, у сарадњи с Уницефом, организовало нови циклус регионалних стручних саветовања просветних саветника, којима су се прикључили и саветници – спољни сарадници за предшколско васпитање и образовање из свих школских управа. Просветни саветници на нивоу сваке школске управе имали су задатак да се договоре које су то предшколске установе чијим практичарима је приоритетно потребна подршка за даљу квалитетну примену Основа програма предшколског васпитања и образовања „Године узлета” и унапређивање квалитета рада (а да број вртића улази у утврђених 25 одсто).
Министарство је кроз овај Пројекат организовало 12 дводневних регионалних стручних скупова, с циљем подршке професионалном развоју стручних сарадника свих профила као рефлексивних практичара чија је улога вођење промене кроз развијање демократске, инклузивне и рефлексивне праксе.
На скуповима је учествовало око 380 стручних сарадника свих профила (психолози, педагози, педагози за физичко, за музичко, за ликовно и логопеди), а реализовани су у Београду, на Фрушкој гори, у Крагујевцу, Врању, Чачку, Нишу и Шапцу. Као наставак активности у циљу повезивања предшколског и основношколског система реализовано је 10 једнодневних скупова хоризонталне размене, саветовања „На заједничком путу учења”, између практичара из предшколских установа и основних школа, у којима је учествовало 300 васпитача и учитеља.
Саветовање је имало два дела – представљање примера добре транзиционе праксе од стране практичара оба нивоа система и представљање искустава и увида из узајамних посета практичара вртићу и школи.
У оквиру оба дела, учесницима су представљене по три презентације које су припремили васпитачи/учитељи/стручни сарадници из вртића и/или школа, након којих је одржана панел-дискусија.
Аутори свих презентација су практичари из области предшколског и основношколског образовања који имају искуство и примере инспиративне праксе у транзиционим активностима у својим установама, а уједно су и модератори онлајн обуке „На заједничком путу учења”.