
17. март. 2025
Унапређење квалитета предшколског васпитања и образовања
У периоду од 2018. до 2025. године Министарство просвете реализује пројекат Инклузивно предшколско васпитање и образовање (ЕЦЕЦ) из зајма Светске банке, са циљем унапређивања доступности, квалитета и праведности предшколског васпитања и образовања, нарочито за децу из осетљивих друштвених група.
Кроз ЕЦЕЦ пројекат, Министарство просвете је у сарадњи са предшколским установама (ПУ), јединица локалне самоуправе (ЈЛС) и другим институцијама и организација успешно реализовало бројне активности и иницијативе у циљу подршке породицама са малом децом и грађења квалитетног система предшколског васпитања и образовања (ПВО) кроз подрушку и унапређење компетенција око 22.000 практичара у ПУ, као и изградњу, доградњу, адаптацију и опремање објеката ПУ чиме су проширени капацитети за 11.000 нових места у систему ПВО и створени бољи услови и веће добробити за преко 220.000 деце у систему ПУ.
У оквиру унапређивања квалитета ПВО, у периоду од 2019. до 2024. године реализоване су бројне пројектне активности:
- • Све јавне ПУ подржане су у процесу примене „Основа програма предшколског васпитања и образовања“(ОП ПВО). Кроз пројекат је обучено 90 ментора и обучено око 22.000 практичара за примену ОП ПВО.
- • Развијен је систем менторске подршке коју су добиле 162 јавне ПУ и развијена су два модела за учење кроз хоризонталне размене између практичара са циљем учења кроз непосредно искуство и моделовањем у контексту праксе, као и да се практичари оспособе да је мењају и унапређују у складу са захтевима програмске концепције.
- • Реализовано 12 скупова хоризонталне размене на тему јачања и унапређивања компетенција стручних сарадника за покретање промене и креирање интерног стручног усавршавања на коме је учествовало 380 стручних сарадника из ПУ.
- • Организовано је 10 скупова хоризонталне размене на којима је учествовало око 300 учитеља и васпитача, из 128 ОШ и 16 ПУ са територије 13 ЈЛС, ради размене примера добре праксе и јачања партнерства ПУ и ОШ.
- • Као подршка практичарима креирани су и дистрибурани: Приручник за документовање, Водич за уређење простора у дечјем вртићу, Водич за развијање интегрисаног приступа учењу кроз теме/пројекте, Приручник о специфичностима стратегија васпитача у развијању програма у складу са узрастом деце, водич Заједничким учењем до квалитета – Водич за стручно усавршавање у предшколској установи кроз хоризонтално учење и Водич за самовредновање рада ПУ.
- • Израђене су Смернице за употребу дигиталних технологија у ПУ и Оквир дигиталних компетенција васпитача и спроведена је обука за унапређивање дигиталних компетенција практичара у ПУ, а за више од 12.000 васпитача и организована менторска подршка.
- • Ради јачања капацитета за развој и унапређивање инклузивне праксе реализована је обука за 850 практичара и развијене су Приче добре инклузивне праксе из 6 ПУ, које су представљене практичарима из јавних ПУ.
- • Израђени су инструменти за спољашње вредновање рада ПУ и ојачани капацитети просветних саветника из свих школских управа, као предлози инструмената за самовредновање рада ПУ. Свим јавним ПУ пружена је менторска подршка у процесу самовредновања у трајању од 9 месеци.
- • У циљу подршке унапређивању иницијалног образовања васпитача, урађена је анализа усклађености студијских програма свих факултета и високих школа које образују васпитаче за рад у ПУ са Стандардима компетенција васпитача и Основама програма. Реализовано је 6 саветовања за менаџмент и наставнике високошколских установа и израђен је предлог за унапређивање Стандарда за акредитацију студијских програма за образовање васпитача.
Како би се оценили резултати свих спроведених активности које су имале за циљ уанпређења квалитета ПВО спроведене су студије о почетном и финалном стању у области квалитета рада ПУ на репрезентативном узорку. Резултати студије су показали да је дошло до значајног пораста у нивоу остварености на 15 стандарда у оквиру све 4 области квалитета рада ПУ.
Министарсво просвете кроз ове и бројне друге активности, а у складу са Стратегијом развоја образовања и васпитања до 2030. године, посвећено радни на унапређивању квалитета ПВО, чиме је фокус усмерен на добробит деце и развоју њихових вештина кроз примену савремених приступа, метода и техника.